Ota tapahtumat vahvemmin osaksi markkinointistrategiaa - Blogi
Tapahtumamarkkinointi on markkinoinnin tehokkain keino

Ota tapahtumat vahvemmin osaksi markkinointistrategiaa

triangle-image
Kokemuksellisella markkinoinnilla on mahdollista aktivoida, sitouttaa ja sykähdyttää ympäri vuoden, kun se tehdään tavoitteellisesti ja hyödynnetään tapahtumien kaikkia muotoja sekä elementtejä. Ota tapahtumat vahvemmin osaksi markkinointistrategiaa ja luo aidosti onnistuneita kohtaamisia.

Hyvin suunnitelluilla tapahtumilla luodaan onnistuneita kohtaamisia

Aitojen kohtaamisten kaipuu on kasvanut entisestään viimeisen vuoden aikana, mutta samalla myös vaatimustaso erilaisiin kohtaamisiin sen myötä. Taistelemme jatkuvasti aikatauluhaasteiden kanssa, kun tarjolla on houkutusten täydeltä viihdettä yli rajojen. Onko tapahtumia jatkossa sitten järkevää järjestää ja millä tavoin houkutellaan jatkossa osallistujia mukaan tapahtumiin? Fakta on se, että hyvin järjestetyille tapahtumille on aina aikansa ja paikkansa – nyt ja tulevaisuudessa, tapahtuman muodosta riippumatta!

Tapahtumat osana tavoitteellista markkinointia

Tavoitteellista markkinointia ei tehdä ad hoc -periaatteella, joten miksi kokemuksellisen markkinoinnin pitäisi olla irrallaan markkinoinnin kokonaisuudesta?Ottamalla tapahtumat vahvemmin osaksi markkinointistrategiaa, on tapahtumilla jatkossa mahdollista sitouttaa, aktivoida ja sykähdyttää tavalla, jota mikään muu markkinoinnin keino ei tarjoa. Hyvin luodut tapahtumat ovat tehokas keino tukemaan ja saavuttamaan markkinoinnin tavoitteita, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Aseta tavoite – kokeile, mittaa ja kehitä

Toimintaa voi kehittää, kun asioita tehdään pitkäjänteisesti kirkas tavoite silmissä. Rakenna rohkeasti tapahtumakokonaisuuksia ja -sarjoja sekä yhdistele eri tapahtumien muotoja ja elementtejä keskenään. Tuo esimerkiksi radiolähetykset osaksi hybriditapahtumaa palvelemaan verkon kautta etöosallistujia globaalisti. Viesti henkilöstöä podcastien avulla viikottain ja kannusta teemojen avulla tiimejä yhteiseen päämäärään. Samalla voit luoda matkan kohden seuraavaa tapahtumaa ja sen jälkeistä aikaa ilman epäjohdonmukaista pääviestiä. Podcastit ovat myös tehokkaita markkinointiviestinnän keinoja, kun ne suunnitellaan ja käsikirjoitetaan hyvin.

Oman yleisönsä oppii tuntemaan parhaiten kokeilemalla, mittaamalla ja analysoimalla. Digitaalisten elementtien avulla tapahtumissa saadaan kerättyä myös paremmin dataa, jota voidaan hyödyntää tavoitteiden mittaamisessa. Tärkeää on asettaa selkeät tavoitteet, pohtia tapahtuman muotoja tilanteen mukaan, määrittää kohtaamispiteet, viestit ja aktivoinnit.Suunnitelmallisen kokonaisuuden avulla on helpompi tehdä myös ketteriä liikkeitä muutosten yllättäessä ilman, että kokonaisuus kärsii.

Oli kyse virtuaalitapahtumasta, hybriditapahtumasta tai aidoista kohtaamisista, niin kiinnitä huomiota jatkossa entistä enemmän aitouteen, yhteisöllisyyteen, vastuullisuuteen ja teknologiaan. Näiden trendaavien asioiden avulla luodaan onnistuneita kohtaamisia virtuaalisesti tai kasvokkain.

Onnistuneiden kohtaamisten resepti:

Aitous

Ihmiset haluavat kokea aitoja asioita. Tämä pätee myös tapahtumiin. Aidot tarinat, aito henkilökohtainen palvelu ja aidot elämykset koskettavat eniten ja saavat aikaan voimakkaimmat vaikutukset.  

Tapahtuman tarinasta irrallaan olevat silotellut myyntipuheet, kiillotetut esiintyjät tai muoviset aktiviteetit eivät enää puhuttele. Tapahtumilta halutaan tunnetta, aitoja tarinoita teoista ja sopivasti inhimillistä, elämältä maistuvaa säröä. Varman päälle pelaaminen ei säväytä, vaan sisällössä on oltava syvyyttä, ja rohkeita, yllättäviäkin näkemyksiä. 

Kiireisessä ja kuormittavassa ajassa osallistumista punnitaan aidon hyödyn periaatteella: Mitä minä tästä tapahtumasta aidosti saan?

Yhteisöllisyys

Yhteisöllisyyden tärkeys on valtavassa kasvussa. Sosiaalinen etäisyys on entisestään voimistanut tarvetta kohdata ja kokea asioita yhdessä alustasta riippumatta. Mahdollisuudet tulla kuulluksi, osallistua keskusteluun, verkostoitua ja luoda uutta yhdessä ovat tutkitusti tapahtumien toivotuimpia elementtejä. 

Yhteisöllisyyden ajassa korostuu myös vaikuttajien merkitys. Se, kenen kanssa asioita koetaan ja jaetaan, on vähintään yhtä tärkeää kuin se mitä koetaan. Tapahtumista kommunikoidaan ja kokemuksia ja vaikutuksia jaetaan osallistujien omille yhteisöille, jolloin tapahtumien vaikutus laajenee. Muista huomioida nämä:

• Luo inspiroiva ympäristö
• Kuuntele ja tule kuulluksi
• Jaa kokemus ja inspiraatio omille yleisöillesi

Vastuullisuus

Vastuullisuus on globaali trendi. Tämä näkyy myös tapahtumissa. Yritykset ja yhteisöt haluavat tehdä vaikuttavia tapahtumia vastuullisesti, alustasta riippumatta. Myös osallistujat haluavat tehdä vastuullisia valintoja ja arvioivat tapahtumia tästä perspektiivistä. Vaadi ja vaali vastuullisuutta!

Tapahtumissa keskiöön nousevat materiaalivalinnat ja -ratkaisut, digitaaliset toteutustavat, kestävä ruoka ja juoma, energiatehokkuus ja energiantuotanto, kierrätys, jätteiden käsittely sekä kokonaislogistiikka. Monikäyttöiset konseptoidut ratkaisut, digitaalisuus ja vaikutuksen tuottaminen vahvan sisällön kautta ovat trendin mukaisia valintoja.

Myös diversiteetti, tasa-arvo ja turvallisuus ovat osa vastuullista tapahtumajärjestämistä. Kokosimme sinulle vinkkilistan, jonka avulla pääset alkuun vastuullisen tapahtuman suunnittelussa.

Teknologia

Teknologian lisääntyvä hyödyntäminen on ajan kuva myös tapahtumamarkkinoinnissa. Tärkeää on muistaa, että teknologia itsessään on työkalu ja se mitä sillä tehdään ratkaisu. Trendien mukainen tapahtumatuotanto hyödyntää teknologiaa moniulotteisesti ja kasvattaa sillä vaikuttavuutta vähentäen samalla tuotantoon käytettäviä resursseja. Tapahtuman työkalupakkiin kuuluvat ainakin: 

​• Järjestäjän työtä helpottavat ja sujuvuutta lisäävät järjestelmät ja työkalut
• Osallistujan kokemusta ja kommunikaatiota parantavat käyttöliittymät, alustat ja applikaatiot 
• Vaikuttavuutta lisäävät digitaaliset sisällöt
• Osallistujista kerättävät data ja sen hyödyntäminen
• Aktivoi, sitouta ja palvele – hyödynnä monikanavainen sisällöntuotanto ennen, aikana ja jälkeen
• Muista asettaa selkeät tavoitteet tapahtumalle, jotta tapahtuman onnistumista voidaan mitata ja analysoida!

Katso 14 askelta onnistuneeseen tapahtumamarkkinointiin


Kaikkea ei kannata tehdä yksin. Ota kumppani avuksi!

Kun pohdit seuraavaa tapahtumaa, tapahtumasarjaa ja -konsepteja, tapahtumien muotoja tai elementtejä tapahtumiin, niin ole yhteydessä meidän tiimiin. Autamme ja sparraamme mielellämme sekä kerromme, kuinka tapahtumistasi saisit jatkossa enemmän irti!

Anna meidän auttaa. Ota yhteyttä!

Janne Arolinna Factornova
Janne Arolinna, Marketing Planner Meille kokemuksellinen tapahtumamarkkinointi on intohimo! Uskomme, että brändit rakentuvat vahvimmin kokemuksista, jotka synnyttävät mitattavia vaikutuksia. Teemme tapahtumista ja ihmisten kohtaamisista asiakkaillemme tehokkaimman ja vaikuttavimman markkinointikanavan kaikkialla maailmassa.

Ota yhteyttä

Olemme täällä sinua ja tapahtumiasi varten, pyydä tarjous!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.