Näin teet markkinointisuunnitelman tapahtumalle!

triangle-image
Nyrkkisääntönä on, että tapahtuma onnistuu sitä paremmin mitä tehokkaammin sitä markkinoidaan. Loimme sinulle avuksi tapahtumamarkkinoinnin rungon.
12.8.2020

Näin se tehdään: 14 askelta onnistuneeseen markkinointiin! 

Mitä tapahtuu 6 kk ennen?

1. Määrittele tapahtuman tavoitteet

Mitä haluatte saavuttaa tapahtumalla? Kuinka päästään tavoitteeseen, mikä on markkinoinnin ja viestinnän osuus?

2. Määrittele kohderyhmä

Minkä alan ihmisiä he ovat? Millaiset kiinnostuksen kohteet heillä on? Mikä on heidän osallistumisen motiivi?

3. Luo markkinointisuunnitelma ja mieti markkinointimix

Missä ja milloin kohderyhmäsi parhaiten tavoittaa? Sosiaalinen media, printti, digimediat, blogit, omat kanavat vai jotain ihan muuta? Tee joka kanavaan omat aikataulut. Tee markkinointibudjetti. Jaa vastuut tarkasti, kuka vastaa mistäkin suunnitelman osasta?

4. Käynnistä kutsuprosessin suunnittelu

Projektinhallinta ja aikataulutus haltuun

Mitä tapahtuu 5 kk ennen?

5. Starttaa applikaation ja tapahtumasivuston vaatimusten määrittely ja työstäminen.

Mitä tapahtuu 4 kk ennen?

6. Tee sisältösuunnitelma

Aloita sisältömateriaalien työstäminen hyvissä ajoin. Lopussa tulee kuitenkin aina kiire.

Mitä tapahtuu 3 kk ennen?

7. Käynnistä markkinointi markkinointisuunnitelman mukaisesti.

Muista hyvä tavoitettavuus! Tarkenne suunnitelmaa tarvittaessa. Mieti miten tuot tapahtuman esille kustannustehokkaasti kohderyhmässä. Ensimmäiset merkit kiinnostuksesta saat save the date -kutsun sivustolle tuoman liikenteen määrästä.

Mitä tapahtuu 2 kk ennen?

8. Laita kutsut liikkeelle

9. Seuraa liikennettä ja ilmoittautumisia verkkosivuilla.

10. Aloita vuorovaikutus tapahtumaan osallistujien kanssa.

Lähetä kiitosviestit osallistujille, lisätiedot ja osallistujien informoiminen, missä tapahtuman viestintää voi seurata/käydä. Käytä innostunutta äänensävyä, se tarttuu!

Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin edellytys

11. Tehosta markkinointia

Lisää tapahtuman tunnettavuutta ja kiihdytä tapahtumaan ilmoittautumista muistutuksilla. Kasvata vuorovaikutusta tapahtumaan osallistujien kanssa kasvaa entisestään. Jotta viestisi kiinnostaisi, pyri tuomaan aina jotain uutta ja mielenkiintoista kerrottavaa markkinoinnissa ja viestinnässä tapahtumaan liittyen.

Aktivoi osallistujia eri kampanjoiden ja kilpailuiden avulla teeman ja aihetunnisteen mukaisesti. Tee mahdolliset lehdistötiedotteet ja blogitekstit tapahtumasta.

Mitä tapahtuu h-hetkellä eli tapahtuman aikana?

12. Luo tunnelmaa

Hyödynnä aktiivisesti tapahtumasovellusta tai tapahtumasivustoa tapahtuman aikana. Vuorovaikutus ja osallistujien osallistaminen on huipussaan tapahtuman aikana. Jaa tunnelmia (kuvat ja videot) tapahtuman teeman ja aihetunnisteen avulla sosiaalisessa mediassa. Kannusta osallistujia, näytä esimerkkiä!

Hyvä muistaa tapahtuman jälkeen

13. Pidä vuorovaikutusta yllä

Jaa tapahtuman tunnelmia ja koosteita verkkosivulla ja sosiaalisessa mediassa. Osallistujien kiittäminen, hehkuttaminen sallittu! Tee palautekyselyt, hoida jälkimarkkinointi ja tiedottaminen. Voit tuoda uuden tapahtuman aikataulut esille tai kampanjoida jotain muuta ajankohtaista.

14. Käy läpi tulokset

Saavutettiinko tavoitteet, mikä onnistui, missä pitää petrata? Nautiskele hetki onnistuneesta tapahtumasta, ennen seuraavia koitoksia.

Factor Nova auttaa sinua kaikissa stepeissä matkan varrella.

Voit tarvittaessa tehdä markkinoinnin itse tai osittain.

Haluatko jutella lisää aiheesta? Ota yhteyttä!

Pauliina Kuokka
Account Director, Team Leader Sales
+358 (0)400 70 8787
pauliina.kuokka@factornova.fi