Kilpailuetua tapahtumista - Factor Nova Blogi
Factornova Katja Von Alfthan

Kilpailuetua tapahtumista

triangle-image
Aidot kohtaamiset tuottavat inspiraatiota, elämyksiä ja oivalluksia. Ne rakentavat siltoja brändien ja kohderyhmien välille, tarjoten keskeisen alustan liiketoimintaa tukevalle vuorovaikutukselle, ja mahdollistavat osaltaan kasvustrategian toteutumista.

Kilpailuetua tapahtumista

Tapahtumat ovat kiistämättä yksi tehokkaimmista brändimarkkinoinnin alustoista. Brändit ovatkin oivaltaneet, että tapahtumilla voidaan parhaimmillaan rakentaa todellista kilpailuetua. Nostan esiin kolme kulmaa – vastuullisuuden, asiakaskokemuksen ja datan – kilpailuedun tavoittelussa tapahtumien näkökulmasta.

Vastuullisuus

Vastuullisuudesta puhutaan joka puolella ja tänä päivänä se näkyy myös tekoina enemmän kuin koskaan. Vastuullisuus on erittäin moniulotteinen käsite. Tapahtumakontekstissa se ilmenee usein kestävien valintojen sekä hiilijalanjälkiajattelun kautta. Vastuullisuutta on niin ikään terveysturvallisuus, joka tänä päivänä on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Myös digitaalinen turvallisuus on noussut esiin monessa yhteydessä ja tapahtumissakin tietoturvallisuus ja tietosuoja sekä erilaisten kyberriskien minimointi on tänä päivänä mitä suurimmassa määrin vastuullista toimintaa. Tapahtumat ovat kuitenkin ennen kaikkea aito näyteikkuna brändeille ja oiva tilaisuus tuoda esiin brändin arvoja sekä viestiä, kuten myös rakentaa, brändin vastuullisuusmielikuvaa. Aidot brändit, jotka myös toimivat arvojensa mukaan, ovat pop!

”Tapahtumat ovat aito näyteikkuna brändeille”

Osallistujakokemus

Sosiaalinen etäisyys on luonut valtavan tyhjiön, jota halutaan täyttää yhteisöllisyyden kokemuksella ja kokemusten jakamisella. Halutaan kokea ja luoda yhdessä; kuulla ja tulla kuulluksi. Aitous, jos joku, on omiaan tuottamaan ainutlaatuista asiakaskokemusta, tai tapahtumista puhuttaessa, osallistujakokemusta. Ihmiset kaipaavat elämänmakuisia kokemuksia, tarinoita ja tunnejälkiä jättäviä elämyksiä. Elämyksellisyys synnyttää kiinnostusta, merkityksellisyyttä, innostusta, sitoutumista ja oppimista. Teknologia mahdollistaa entistä personoidumman osallistujakokemuksen ja tapahtumasisältöjen vaikuttavuuden maksimoinnin. Parhaimmillaan tapahtuma tarjoaa yksilöllisellä tasolla puhuttelevaa hyötyä ja arvoa. Mikäpä brändi ei haluaisi olla mahdollistamassa tätä?

”Tapahtumat tarjoavat yksilöllisellä tasolla puhuttelevaa hyötyä ja arvoa. Mikäpä brändi ei haluaisi olla mahdollistamassa tätä?”

Tiedolla johtaminen

Investointien tulee tuottaa hyötyä! Yhä useampi yritys onkin viimeistään nyt heräämässä siihen, että myös tapahtumia tulisi johtaa tiedolla. Jokaiselle tapahtumalle tulisi luoda mittaamisen viitekehys jo hyvissä ajoin tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Mitä tavoitellaan, miten ja milloin niitä mitataan, miten analysoidaan ja miten tietoa hyödynnetään. Hyvä tapahtumasisältö rakentuu kohderyhmäymmärrykseen – keitä osallistujat ovat, mikä heitä motivoi, millaisia tarpeita heillä on jne. Parhaimmillaan mittaaminen on väline paitsi tapahtuman onnistumisen arvioimiseen, myös tapahtumien kehittämiseen sekä brändin tuloksellisuuden kasvattamiseen!

Katja von Alfthan, Business & Development Director Katjalla on 25 vuoden kokemus asiakasymmärryksen ja strategisen konsultoinnin parissa. Hän on määrätietoisesti kehittänyt osaamistaan laajasti aina palvelumuotoilusta tutkimukseen ja yhteiskehittämiseen. Katjan sydän sykkiikin ihmisen käyttäytymisen ymmärtämiselle sekä asiakaskokemuksen ja palveluiden kehittämiselle.