Mitä tehdä, kun pikkujoulut siirtyvät verkkoon?
Mitä tehdä, kun pikkujoulut siirtyvät verkkoon?
Useissa tutkimuksissa on todettu, että työntekijöiden hyvinvointiin kannattaa panostaa yhdessä tekemällä ja yhteishengen vahvistamisella. Hyvin suunniteltu ja loistavasti toteutettu pikkujoulujuhla lisää työntekijöiden ylpeyttä työpaikastaan. Poikkeukselliset ajat ovat kuitenkin herättäneet huolen siitä, kuinka järjestää pikkujoulut henkilöstölle.
Onneksi alkoholin huuruiset tonttulakkijuhlat alkavat olla historiaa. Kannattaa rohkeasti rikkoa vanhoja kaavoja ja yllättää juhlaväki positiivisesti.
Voit aloittaa miettimällä, että
Mikä on paras ajankohta työntekijöiden näkökulmasta? Se voi olla esimerkiksi kiireisen loppuvuoden sijaan alkuvuosi.
Mikä teema/konsepti olisi työntekijöille mieluinen? Kokeile hyvinvointiteemaa tai sopisiko perinteisen joulupuuron nauttiminen täysin uusin maustein turvallisessa ulkoilmatapahtumassa. Vuorovaikutuksellinen jouluradio puolestaan toisi lämmintä tunnelmaa liveartistien esittäessä toivebiisejä ja yhdessäoloa sekä keskustelua kannattaa herätellä äänestämällä esimerkiksi kauneimmista joululauluista. Lue henkilöstötapahtumasta, joka loi aaltoja radioaalloilla.
Mitä uutta voisit tuoda juhliinne? Kun sekoitat sopivasta vanhaa ja uutta, saat varmasti enemmän porukkaakin osallistumaan ja osallistettua mukaan.
Pikkujoulun pieni muistilista
1. Kenelle tapahtuma on suunniteltu? Tuleeko teema johdolta vai pitäisikö miettiä mitä henkilöstöä kiinnostaa? Tunne yleisösi!
2. Mitkä ovat tavoitteet? Miksi tapahtuma järjestetään? Mitä haluatte saavuttaa?
3. Mikä on paras ajankohta pikkujouluille? Onko joulunalusaika toimialalla kiireisintä, olisiko syytä miettiä toista ajankohtaa?
4. Tee kutsusta merkityksellinen? Ole ajoissa liikkeellä ja sitouta henkilöstö mukaan.
5. Mikä teema toimii teidän henkilöstöllä? Onko yrityksen arvoissa tai strategiassa jotain tarttumapintaa tähän?
6. Hyvä paikka? Järjestetäänkö useampi samankaltainen toteutus ympäri Suomen vai yksi yhteinen toteutus? Mikä on paras sijainti? Kuinka järjestetään vastuullinen tapahtuma korona-aikana tai pitäisikö järjestää hybridi- tai virtuaalitapahtuma?
7. Määritä budjetti? Seuraa kuluja ja pysy budjetissa. Lue vinkit, kuinka teet projektiaikataulun tapahtumalle.
Innosta ja osallista hybridi- ja virtuaalitapahtumalla
Mikäli virtuaalikanavaähky Teamsin, ZOOMin, Webexin ja Meetsin vuoksi alkaa olemaan ylitsepääsemätön, niin ei syytä huoleen. Laadukkaasti toteutetuilla virtuaalitapahtumista saadaan elämyksellisiä, kun ne suunnitellaan ja toteutetaan personoidusti – sekä järjestäjän että katsojan tarpeet huomioiden. Kannattaa myös pohtia turvallista hybriditapahtuman järjestämistä, jossa yhdistää virtuaalista ja kasvokkain kohtaamista.
Suunnitellaanko teille mieleenpainuva ja vaikuttava toteutus vielä tälle vuodelle? Vielä ei ole myöhäistä. Ota yhteyttä ja huomioidaan teidän henkilöstönne täysin uudella ja ikimuistoisella tavalla!
Katso virtuaaliset menestys-caset täältä.