Rakas päiväkirja… | Factor Nova

Rakas päiväkirja…

huhtikuu 5, 2017

Tätä kirjoittaessa plakkarissa on hieman alle vuosi Factor Novalla ja tuntui siltä, että nyt on oikea aika esittäytyä.

Lineaarisessa aikakäsityksessä vuosi on suhteellisen lyhyt aika, mutta omaan vuoteeni on mahtunut paljon, niin vapaa-ajalla kuin työrintamallakin. Vuosi lähti käyntiin varsin iloisesti, kun perheeseemme syntyi pieni tyttö ja sain kokea isäksi tulemisen riemua ensimmäisen kerran. Vähäunisten öiden myötä ajatuksissa pyöri kovasti uusien haasteiden löytäminen. Siispä innostuneena päätin hypätä uusiin saappaisiin aloittamalla konseptisuunnittelijana Factor Novalla.

Ennen Factor Novaa toimin mm. muutaman vuoden luovan alan yrittäjänä, jossa sain ensikosketuksen tapahtumien suunnittelusta ja toteuttamisesta. Hiljalleen kyti myös ajatus siirtyä kokonaan tapahtumamarkkinoinnin mielenkiintoiseen maailmaan. Intohimon kasvaessa päädyin mutkien kautta suunnittelijaksi edesmenneeseen tapahtumatoimisto Impactiin, nykyiseen Tapaukseen, jonka kanssa olin jo aikaisemmin tehnyt yhteistyötä asiakkaan roolissa.

Aloittaessani tapahtumamarkkinoinnin parissa kokemukseni alasta oli varsin lyhyt ja alkuun pohdinkin, että se koituisi minulle vielä haasteeksi. Haasteet ja luovuttaminen eivät kuitenkaan mielestäni kuulu samaan lauseeseen. Myöhemmin tajusin, että vähäinen kokemus alalta olikin rikkaus, joka sai minut erottautumaan ja näkemään asioita eri kulmasta suunnittelijana. Pystyin haastamaan alalla vallitsevat toimintatavat.

Mitä konseptisuunnittelijan arkipäivään sitten kuuluu tapahtumien maailmassa, missä tuottajat ja asiakkuusjohtajat ovat ne jotka heiluttavat tahtipuikkoja? Konseptisuunnittelija tai geneerisesti suunnittelija on usein se kulissien takana häärivä luova ideoija, joka briefin voimin kiteyttää asiakkaan viestin, on se sitten visio, missio, tuote tai palvelu, ja luo niistä puhuttelevia sisältöjä ja konsepteja. Tarinat ja niiden kertominen kuuluvat toki arkipäivään. Suunnittelijan yksi tärkeimmistä tehtävistä on olla luova ongelman ratkaisija, jonka tehtävänä on löytää uudenlaisia ja kiinnostavia ratkaisuvaihtoehtoja ja viedä ne konkretiaan.

Kyseenalaistamalla nykyinen toimintamalli sekä vallitseva normi, synnyttää myös kovan nälän luoda jotain uutta ja osallistavaa sisältöä, kokemuksia mitä ihmiset tulevat muistamaan ja jotka saavat heissä voimakkaita tunteita aikaan.

Olen joskus kuullut sanottavan, että ihmiset unohtavat mitä sanot tai mitä teet. He muistavat miltä olet saanut heidät tuntemaan.

Esineiden internetin aikakaudella luova suunnittelu elää suuressa nosteessa ja saa asiakkaissa positiivisen reaktion aikaiseksi. Mutta kun katsoo pintaa syvemmältä, niin harmi kyllä harva yritys on valmis ottamaan riskejä uusien ja rohkeiden ideoiden osalta. Tuttuun ja turvalliseen on helppo turvautua kiireessä. Kollegani Pauliina ottikin tässä edellisessä blogikirjoituksessaan kantaa ja voit lukea hänen ajatuksia tästä.

Ne yritykset jotka vielä miettivät, että muutoksen tuulet pilkottavat kohta horisontissa ovat valitettavasti myös ne, jotka katsovat auringonlaskua, eivät ne jotka pääsevät nauttimaan auringonnoususta. Vuoteen on mahtunut useita elämyksellisiä auringonnousuja, joista olemme saaneet nauttia yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tulkaamme siis rohkeasti pois varjoista ja uskalletaan paistatella auringonvalossa. Kesäisiä säitä odotellessa.

Thomas Löfström

Thomas Löfström

Factor Novan ideanikkari "Tumppi" luo mahdollisuuksia tuotantotiimille ja haastaa niin asiakkaita kuin tiimiläisiäkin uusien innovaatioiden ja ratkaisuiden pariin.

Email