ny asus transformator bord http://norgepiller.com/ritalin-i-norge/ karrierer i medisin lønn

Suomi lähtee nousuun, kun kolmiosta tulee neliö

huhtikuu 4, 2016

Niin kauan kun kauppaa on tehty tai sen tekemistä opetettu, on yrityksen kilpailukykyä ja -etua haettu neljästä tasavertaisesta kategoriasta: Tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Myöhempien aikojen valaistuneet ovat yrittäneet tuoda tähän neljän liittoon uusia ulottuvuuksia, siinä kuitenkaan täysin vakuuttavasti onnistumatta.

Suomalainen sielunmaisema on vähällä pärjäävä. Ehkäpä juuri siksi liian monet suomalaiset yritykset ovat päättäneet uida vastavirtaan ja pärjätä neljän sijaan kolmella, unohtaen markkinointiviestinnän. Vakaan ja tasapainoisen neliön sijaan yritystemme kilpailukyvystä on tullut hutera kolmio, joka vaappuu millä kärjellä milloinkin, löytämättä keinoa vakaaseen kasvuun ja kupsahtaen kumoon suhdanneaaltojen iskiessä kolmion kylkiin.

Anne Korkiakosken työryhmän raportissa suomalaisen markkinointiviestinnän nykytilasta todetaan, että suomalaisten yritysten panostukset markkinointiviestintään ovat noin puolet kilpailevien maiden yritysten panostuksista. Ja sitten me pohdimme, valtakunnan viisaimpia myöten, miksi kauppa ei käy ja vienti ei vedä, vaikka tuote on timanttisessa kunnossa. Voisiko se johtua siitä, että kukaan ei tiedä tätä tarkoin varjeltua salaisuutta.

Ja kun kauppa ei käy, vetäydymme siilipuolustukseen. Kiillotamme kivenkolossa kultajyväämme entistäkin paremmaksi, lisäämme tehokkuutta ja laskemme työn hintaa. Säästämme kaikessa, ainakin nyt markkinoinnissa.  Hiomme prosesseja ja pohdimme päätöksentekijöitä ja ammattijärjestöjä myöten, miten ja mistä voisimme säästää vielä lisää? (Korkiakosken työryhmän raporttiin voit tutustua tästä.)

Samalla on silti olo kuin entisellä miehellä naisten tansseissa. Takarivissä ollaan. Ja vaikka tukka on kammattu ja kengät kiiltää, ohi mennään oikealta ja vasemmalta. Muutosta tähän on turha hakea tekemällä vähemmän. Alkaa olla viimeinen hetki kääriä hihat.

Korkiakosken työryhmä kertoo raportissaan, kuinka suomalaiset yritykset perustavat kilpailukeinonsa vähemmän markkinoinnillisiin tekijöihin kuin kansainväliset kilpailijansa. Suomalaiset yrittävät yhä kilpailla tuotteiden teknisillä hienouksilla tai alhaisemmilla hinnoilla. Markkinointiinsa suomalaiset yritykset haluavat ennen kaikkea järjestelmiä ja automaatiota. Ei kai tämä vain johdu siitä, että haluamme insinöörimäistä ajattelua tukevia työkaluja, joiden avulla voimme olettaa potentiaalisten asiakkaiden löytävän luoksemme ilman, että joudumme itse kohtaamaan kohderyhmäämme ja kertomaan rohkeasti kuinka erinomaisia olemme?

Uudet työkalut, automaatio ja digitaalisuus ovat suuria mahdollisuuksia. Mutta mihin jäi tarina? Ja entäs sen kertominen rohkeasti ja isoon ääneen, vaikuttavasti ja vakuuttavasti? Sisältö on kuitenkin markkinointiviestinnän ydin.

Kuten kaikki tiedämme, tarina välittyy parhaiten ihmiseltä ihmiselle, kertojalta kuulijalle. Menestyvien suomalaisten yritysten markkinoinnin paikka on siis siellä, missä asiakkaat ovat. Kohtaamassa ja kertomassa innovaatioistamme, ylivertaisista tuotteistamme ja palveluistamme tapahtumissa, messuilla ja muissa kanavissa.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan onnistuneet tapahtumat, messut ja muut kohtaamisen foorumit ovat ylivoimaisesti tehokkain markkinointikanava asiakasdialogin käynnistämiselle ja uusien myyntiliidien synnyttämiselle. Onnistuminen niissä edellyttää toki suunnitelmallisuutta, tavoitteellisuutta, vahvaa sisältöä ja hallittua toteutusta ennen kohtaamista ja sen aikana. Tavoitteet täyttyvät parhaiten, kun kohtaamisen tarinaa vahvistetaan teknologian, digitaalisuuden ja uusimpien työkalujen avulla. Asiakasdialogi alkaa herättämällä innostus, synnyttämällä oivallus ja muuttamalla ne toiminnaksi aktiivisen prosessin, analytiikan ja automaation avulla.

Mars maailmalle markkinoimaan. Siellä se kasvu syntyy! Lopetetaan tasoituksen antaminen.

Kuten Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen on ansiokkaasti julistanut: ”Maailmanluokan tuotteita tai palveluita ei enää myydä ilman maailmanluokan markkinointia”.

Totuus tiivistyy tähän lauseeseen. Suomi lähtee taas nousuun, kun kolmiosta tulee neliö.

 

Mikko Noronen

Mikko Noronen

Kirjoittaja on Factor Novan toimitusjohtaja.

Email