Kuluttaja määrittää markkinoinnin suunnan

toukokuu 4, 2016

Kuluttajien käyttäytymistä on yhä vaikeampi ennustaa. Yritykset elävät murroksessa, jossa taistellaan kuluttajien huomiosta jatkuvassa kilpakosinnassa. Epävarmuus myrkyttää luovuuden eivätkä resurssit riitä jatkuvaan uuden opetteluun teknologian kehittyessä. Yritysten on kuitenkin pysyttävä aallonharjalla säilyttääkseen kilpailukykynsä.

Osa yrityksistä on jo tarttunut muutoksen aaltoon ja löytänyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tämän hetken onnistujiin kuuluvat muutoksen toteuttajat – edelläkävijät, rohkeat tekijät, jotka uskaltavat luoda uusia toimintamalleja ja tarvittaessa romuttaa vanhoja. Täällä johto uskaltaa kyseenalaistaa ja arvioida uudelleen tuotteensa tai palvelunsa, tehdä vaikeita päätöksiä ja pitää huolta, että organisaatiossa keskitetään voimavarat tekemiseen eikä suorittamiseen. Tehokkaassa organisaatiossa jokainen keskittyy omaan ydinosaamiseen jolloin toiminta tuottaa eniten arvoa yritykselle.

Kilpailu kuluttajista on armoton. Yritysten on tultava entistä lähemmäs kuluttajaa, oltava läsnä, sitoutettava ja erottauduttava kilpailijoistaan. On oltava paikalla juuri silloin kun kuluttajan tarpeeseen etsitään ratkaisua. Pitää tuntea kohderyhmänsä, kuunnella asiakasta ja seurata alati muuttuvia trendejä.

Valitettavasti meidänkin maasta löytyy junasta jääneitä, upeita, pitkän historian omaavia yrityksiä, joita digitalisoituminen ei kiinnosta tai sen mukanaan tulleita hyötyjä ei ymmärretä. On helpompi kieltää digitalisoituminen kun aktivoitua ja oppia. Liiketoimintamalli, jossa lähestytään kuluttajaa tuote edellä, ilman tukevia menetelmiä markkinointiin, on yritykselle letaali. Spesifisesti kohdennetut ja tavoitteelliset markkinointitapahtumat ovat digitalisaation keskellä nousseet suureen arvoon osana onnistujien kuluttajamarkkinointia ja media-mixiä.

Instagram-tilin seuraajien mittaamisen sijaan onkin mitattava markkinointitoimenpiteiden tuloksellisuutta. Some, mobiili ja digitaalisuus ovat ja pysyvät, eikä niiden merkitystä tule unohtaa. Kuitenkin on käännettävä katse henkilökohtaisiin kohtaamisiin. Kohtaaminen, tuo asiakaspalvelun timantti, mitä mikään vempain ei pysty korvaamaan on syy siihen, ettei kaikki kaupankäynti ole siirtynyt verkkoon. Kuluttaja luottaa päätöksenteossa aina enemmän ihmiseen, vaikka kerääkin vimmatusti informaatiota verkosta.

Tämän päivän kuluttaja on kävelevä tietopankki – kotiläksynsä tehnyt salapoliisi eikä tätä tule aliarvioida. Valtaa, mitä jokamiehelle on teknologisen kehityksen myötä suotu, on kunnioitettava läpinäkyvyydellä ja asiakkaisiin kohdennetuilla palveluilla niin kivijalassa kuin verkossa. Yksittäisen markkinoijan on mahdoton hallita kaikkea yksin. Menestyjiin kuuluvat yritykset, jotka ymmärtävät ulkoistaa osa-alueet, joihin omat resurssit eivät riitä. Parhaimmillaan syntyy uusia ideoita, kun oman alansa ammattilaiset tarkastelevat yrityksen liiketoimintaa ulkopuolisin silmin.

Tutustu Hobby Days caseen ja kuule kuinka Hobby Hall on ottanut kuluttajatapahtumat osaksi brändimarkkinointia.

CASE HOBBY DAYS

Tutustu aiempiin blogiteksteihin tästä.

Anna Ahlbom

Anna Ahlbom

Kirjoittaja on Factor Novan uusin vahvistus, jolla on pitkä tausta kuluttajabrändien myynnistä ja markkinoinnista.

Email